
Ons onderwijssysteem piept en kraakt. Er heerst ontevredenheid, allerlei soorten problematiek en vele zere plekken. Daarnaast ontstaan er ook vernieuwende bewegingen, projecten en ideeën. Het zinnetje: Het systeem is stuk, komt regelmatig voorbij en die raakte mij, want, klopt dit wel? Als we het systeem een stem zouden geven, wat zou die dan zeggen? Ik voel de drang om samen te voelen, luisteren en in afstemming te komen met het systeem. Niet nóg een plan, niet nóg een mening, niet bedacht, niet gestuurd – maar ontstaan vanuit de diepere lagen, de onderstroom, waar het systeem zelf spreekt.
Ik, Indy Thijn, nodig je graag uit om samen te komen voor een onderzoek middels systemische opstellingen waar we ‘Het Onderwijssysteem’ als collectief zullen opstellen en waarin we een reis zullen maken van diepgaande inspiratie. Met deze onderzoeksgroep, bestaande uit betrokken stemmen uit verschillende hoeken van het onderwijs, vormen we een levend onderzoeksveld waarin we over een periode van een aantal maanden inchecken, luisteren naar het systeem en het systeem laten spreken. Wat wil gezien worden? Wat vraagt om erkenning? Wat kan bewegen? Welke informatie hieruit kunnen we meenemen als inspiratie voor in onze dagelijkse praktijk? En hoe doe ik dat? Wat is mijn plek in dit systeem?
Dit is geen vast omlijnd traject, maar een diepgaand, systemisch en co creatief proces, gedragen door vertrouwen, aanwezigheid en ontvankelijkheid. Alles wat zich aandient, is welkom. Elke stem telt. Om aan alle hoeken en kanten van dit systeem gehoor te geven zullen er bij de opstellingen naast de vaste onderzoeksgroep ook instromers aanwezig zijn. Mensen die instappen bij één van de opstellingen en representeren binnen dat specifieke thema.
De inzichten die hier ontstaan, zijn glashelder, raak en diepgaand. Ze worden niet alleen gevoeld en doorleefd, maar ook concreet vertaald naar beweging in het systeem en de praktijk – de politiek, scholen, in klaslokalen, bij kinderen, ouders en leraren.
Dit is geen blauwdruk, geen oplossing. Dit is een levende, interdisciplinaire reis naar een onderwijssysteem dat niet alleen overleeft en doet waar het ooit voor is gestart, maar floreert en aansluit bij het hier en nu.
Je bent welkom als
Wat kun je verwachten?
De onderzoeksgroep is op 10 september gestart en gaandeweg kunnen nieuwe deelnemers aanhaken om 1 of meerdere Collectieve Opstellingen mee te maken. In de Collectieve Opstellingen die Jolijn begeleidt haal je informatie op die relevant is voor jou als individu én je krijgt inzicht in het grotere geheel waartoe je je als onderwijsprofessional verhoudt. Dit bekrachtigt jouw eigen plek en handelingsperspectief.
Thema 29 oktober:
We bekijken de tijdslijn / geschiedenis / ontwikkeling van het onderwijs:
- Waar komen we vandaan?
- Waar zijn we nu?
- Waar bewegen we naartoe?
En welke impact heeft dit op de onderstroom van het systeem? Van hieruit halen we inzichten op over: wat is er nodig?
”Om het systeem te kunnen verstaan, moeten we de oorsprong van het systeem verstaan.”
Het systeem waarbinnen vandaag de dag het onderwijs verleend wordt vindt zijn oorsprong in het tijdperk van de Industrialisatie. Met de opkomst van de industrie werd massaal het basisonderwijs ingevoerd, met hieruit voortkomend o.a. de eerste leerplichtwet in Nederland in 1901 (voor kinderen van 6-12 jaar).
School werd een voorbereiding op het werken in fabrieken en het onderwijssysteem kreeg een vorm die dit faciliteerde: met strakke roosters, vaste vakken, klassikale instructie en het meten van prestaties. Uniformiteit en discipline waren belangrijke waarden.
Hoewel er in de 20e eeuw ook veel vernieuwende onderwijsrichtingen ontstonden, is het systeem dat gebouwd is op bovenstaand fundament het meest leidend gebleven.
✔️ Dit roept vragen op als: welk doel dient het huidige systeem? En: is dat nog ‘van deze tijd’?
✔️ De verschijnselen / symptomen die op de bovenstroom van het systeem zichtbaar worden zijn meestal goede indicaties van het functioneren van het algehele systeem. In dit geval zijn het de kinderen (maar ook ouders en leerkrachten) die signalen afgeven die ons ertoe aanzetten het huidige systeem te bevragen.
✔️ In de Collectieve Opstellingen faciliteren we een onderzoeksruimte waarbinnen elke deelnemer antwoorden en handelingsperspectief kan vinden op zijn/haar eigen vragen en binnen diens eigen mogelijkheden.
Veelgestelde vragen
- Wat gebeurt er met de inzichten uit de opstellingen?
Dit laat zich gaandeweg zien. Het traject is open en ontvankelijk: soms komt er iets collectiefs in beweging, somsjuist iets in iemands individuele praktijk. Ieder neemt mee wat voor hem of haar klopt – en dat mag klein, groot,direct of juist op termijn zichtbaar zijn. En wellicht wil er collectief wel iets ontstaan, ook dat mag gebeuren.Niks moet en alles mag, het is echter wel de insteek dat de inzichten uit deze sessies kunnen doorstromen naar depraktijk, voor daadwerkelijke systeemverandering, maar hoe, wanneer en via wie, dat ligt open.
- Ik ben niet bekend met systemisch werk, wat houdt dit precies in?
Denk aan familieopstellingen, maar dan collectief en rondom een maatschappelijk thema. Er is geen vraagsteller of vaste rollen. Iedereen stapt als zichzelf het veld in. Het is zowel verdiepend voor jezelf als persoon, als voor hoe jij je verhoudt tot het onderwijssysteem en je plek daarin en er komen wijsheden los vanuit het grotere collectief,die wij mogen ontvangen.
- Wat is mijn toegevoegde waarde als deelnemer?
Als je een innerlijke ‘ja’ voelt, mag je die volgen. Iedere stem is even belangrijk – van beleidsmaker tot leraar, vanouder tot schoolleider, van wisdom keeper tot onderzoeker. Juist de diversiteit van perspectieven maakt het veldkrachtig.
- Kan ik meedoen zonder aan het volledige traject deel te nemen?
Ja, dat kan. Je kunt deelnemen aan een losse opstellingsdag. Tijdens die dag stap je als instromer het veld in enervaar je het proces een halve dag mee. Ook is er ruimte voor reflectie en integratie na afloop.
- Kan ik dit via mijn werk laten vergoeden?
Ja, sommigen hebben dit inmiddels kunnen regelen. Het hangt natuurlijk wel af van de afspraken die daarvoorzijn gemaakt binnen jouw functie en bedrijf. In de bijlage vind je een informatiebestand dat je kunt gebruiken omintern te delen bij een aanvraag.
- Hoe wordt er omgegaan met veiligheid en kwetsbaarheid in de groep?
Binnen het traject creëren we samen een veld van veiligheid en vertrouwen. Ongeacht ieders functie of rol, dragen we als groep een gedeelde waarde: dat kwetsbaarheid welkom is, en zorgvuldig wordt omgegaan met alles wat gedeeld wordt. Informatie en persoonlijke ervaringen die binnen de groep naar voren komen, blijven binnen het traject. Deze mogen nooit zonder toestemming of overleg worden gedeeld of ingezet buiten dit kader. Mocht er iets ontstaan dat wél naar buiten wil bewegen, dan gebeurt dit altijd in samenspraak en met ieders instemming.Zo bewaken we samen een veilige bedding waarin openheid, diepgang en integriteit kunnen bestaan.
Over mij
Hi, ik ben Indy! Ik initieer en begeleid beweging waar systemen vastlopen. Ik open nieuwe paden voor kinderen die niet passen in het onderwijssysteem, help ouders bij doorbraken en onderzoek samen met changemakers de collectieve laag. Met intuïtie, scherpte en zachtheid maak ik ruimte voor wat wél klopt.
