top of page
Zoeken

Over kinderen die buiten de boot vallen en de moed om het anders te doen

Waarom vallen kinderen nog steeds buiten de boot?

Waarom gebeurt het nog steeds? Kinderen die niet mee kunnen, of beter gezegd: kinderen die niet passen in hoe we het onderwijs ingericht hebben.


Het systeem zegt: “er is geen plek voor jou.”Maar het kind zegt: “ik ben er al.”

Aan het begin van de zomer werd ik uitgenodigd voor de Welkompassie podcast. In de posts rondom de aankondiging deelde Fred, de oprichter van Welkompassie, zijn eigen verhaal en verleden in het onderwijssysteem. Als kind deed hij altijd “braaf” mee, maar het voelde nooit echt passend. Hij was dromerig, filosofisch, op zoek naar verdieping en precies dat werd niet gezien of gewaardeerd. Zijn oplossing was zich nóg harder op de boeken storten en verder weg van zichzelf bewegen.


Voor sommige kinderen werkt dat, maar voor velen niet. En daar zit de pijn: steeds weer vallen er kinderen buiten de boot of uit contact met zichzelf. Omdat ze net even anders denken, voelen of leren. Daarover spraken Fred en ik in zijn podcast: hoe pijnlijk het is dat ons onderwijssysteem zo vaak niet aansluit op wat kinderen werkelijk nodig hebben, wat dit voor enorme effecten heeft op gezinnen en de samenleving en hoe belangrijk het (herstellen van) contact met de natuur blijkt te zijn als oplossing voor de symptomen die zijn ontstaan. En ook: hoe noodzakelijk én mogelijk het is om nieuwe paden te maken.


Nieuwe paden maken

Juist dit is waar ik me dagelijks voor inzet. De verhalen die Fred deelt, herken ik in talloze gesprekken met kinderen, ouders en professionals. Het systeem schuurt, en tegelijk… het spreekt.


Daarom initieer ik initiatieven die ruimte maken waar het systeem vastloopt:


  • 💡 Doorbraaksessies voor ouders – 1-op-1 gesprekken die helderheid geven, zonder wachttijd. In één sessie raken we de kern van wat er speelt en krijg je richting en praktische stappen.


  • 🌱 De Wakkerschudders – een plek voor de wakkerschudders om te komen vertoeven. Op het prachtige natuur terrein van Wildgroei (Nieuwegein), starten we met een eerste pilot voor kinderen die (tijdelijk) niet naar school gaan maar wél een plek nodig hebben om te groeien en spelen.


  • 🔥 De Vuurraad – een creatieve denktank rond het vuur, waar wakkerschudders samen met/voor organisaties nieuwe vormen en oplossingen bedenken.



Het zijn plekken en bewegingen die één ding gemeen hebben: iedereen verdient een plek en het is het onderzoeken waard wat hier aan de hand is. En zolang het systeem niet vanzelf de oplossingen biedt, maken we samen nieuwe paden.


Tot slot

Het raakt me telkens weer hoe herkenbaar dit thema is. Van persoonlijke verhalen zoals die van Fred, tot de ouders en kinderen die ik dagelijks spreek. Voor mij zijn de Wakkerschudders, de Vuurraad en het onderzoek geen losse projecten, maar manieren om die verhalen om te smeden tot beweging.


Kinderen laten ons zien waar het systeem stokt. Het is aan ons om te luisteren, en om te durven handelen. Want het grootste cadeau wat wij ze kunnen geven als ouders en volwassenen, is gaan staan waar zij nu zo hard voor aan het 'wakkerschudden' zijn. Laten we de kinderen bevrijden uit deze rol, zodat ze gewoon kind kunnen zijn.


ree

 
 
bottom of page